תקדים בעליון: גביית מחיר מופרז עשויה להיחשב כניצול כוח מונופוליסטי לרעה

ביום 26 ביולי 2022, פרסם בהמ"ש העליון פסק דין תקדימי בעניין החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, במסגרתו נקבע בפעם הראשונה על ידי בית המשפט העליון הישראלי, כי חוק התחרות אוסר על בעל מונופולין לקבוע מחיר מופרז. בית המשפט העליון, אשר הלך בעקבות הדין האירופי, קבע מבחן דו-שלבי ליישום עילת המחיר המופרז, כשתנאי סף להחלת העילה יהיה קיומה של הפירמה בעלת מונופולין בשוק הרלוונטי.

לצד זאת, בית המשפט הביע את החשש מהרחבת יתר של עילת המחיר המופרז בעיקר לנוכח הסנקציות הנלוות לקליטתה של עילה כזו בדין הישראלי (מנהליות, פליליות ואכיפה פרטית, בין היתר, בדרך של ניהול תובענה ייצוגית) – סנקציות שלשילובן יחד אין אח ורע באף שיטת משפט אחרת בעולם.

השאלה האם גביית מחיר מופרז על ידי בעל מונופולין מהווה ניצול כוח מונופוליסטי לרעה, דבר האסור על פי חוק התחרות, העסיקה רבות על הקהילה המשפטית והמסחרית בישראל בשנים האחרונות והכרעה של בית המשפט העליון חשובה על מנת להגביר, ולו במעט את רמת הוודאות המשפטית במגזר הפרטי. לצד זאת, פסק הדין הותיר מידה רבה של עמימות סביב יישומה של העילה ויהיה מעניין לראות את יישומה על ידי בתי המשפט המחוזיים בתקופה הקרובה.

להורדת ה-PDF לחצו כאן